Civil Electro Mechanical Divisions. Alghanim International General Trading Contracting Company Sedan början av 60-talet har denna division genomfört stora civila och elektromekaniska projekt som innefattar utveckling av större bostadsprojekt, kommersiella byggnader, installation, idrifttagning och underhåll av stora pumpstationer, kraft stationer och olje - och gasledningar både som huvud - och huvudentreprenör. Divisionen fungerar också som lokala och regionala representanter för flera internationella byggföretag och deltar i internationella byggprojekt. Den befintliga kundbasen ingår. Energimyndigheten Försvarsministeriet Kuwait Oil Company Kuwait National Petrochemical Company Petrokemiska industrier Företag Kuwait Petroleum Corporation Privata sektorns företag Halvkontor. Golv Kommunikation Elektronik wll Denna division tillhandahåller tjänster inom elektronik och kommunikationsteknik i Cluding System Design, Leverans och underhåll för kunder i hela Kuwait Divisionen specialiserar sig i olika säkra kommunikationssystem och - teknik samt satellitbaserade kommunikationssystem och nätverk. Divisionen har nyligen utsetts som franchiseshållare för distribution av AMOI GSM-telefonutrustning och andra produkter för hela Mellanöstern och afrikanska länder Den befintliga kundbasen inkluderar. Hälsovårdsministeriet Energiministeriet Informationsministeriet Kommunikationsministeriet Inrikesministeriet Oljesektorsföretag Privata företag. Kuwait Nätverk Elektronikteknikföretag Divisionen är inblandad i installation av Fiberoptics system och ett stort underhåll av telefonnät och andra kommunikationsrelaterade projekt. Fouad Alghanim Sons Automotive Company Automotive Division är den officiella importören av Volkswagen personbilar, Volkswagen lätta nyttofordon, Volkswagen tunga lastbilar, Skoda Auto, Audi Och Automobili Lamborghini Division erbjuder nya och begagnade bilförsäljning, service efter försäljning, expressservice, reservdelar, kropps - och färgreparation och en portfölj av fordonsrelaterade tjänster, inklusive kapitalförvaltning, flottahantering och finansiering och leasing. Kuwait Medical Center Company. Advanced Technology Company KSC Advanced Technology Company KSC bildades 1981 av fusionen av två medicinska företag. Från ödmjuk början har företaget vuxit till att bli den ledande leverantören av specialiserade medicinska produkter inom Kuwaitstaten. Företaget har styrka och erfarenhet att slutföra Den största av projekten inklusive nyckelfärdiga byggande av kompletta, fullt utrustade moderna sjukhus Från leverans, installation och idrifttagning av utrustning, full 24 x 7 efterförsäljning samt det kompletta utbudet av medicinsk utrustning och förbrukningsartiklar har ATC allt. ATC s Tjänster Inkludera Jordbruk Veterinärprodukter Klinisk Avfall Fast Avfallshantering Miljö Proj ects Kommersiell Hem Gym Fitnessutrustning Dentalutrustning, Dentalmaterial, Möbel Konsumtions Diagnostiska Imaging Systems, MRI Nukleärmedicin Sjukhushantering Hälso-konsultationer Industriell Kök Tvättutrustning Laboratorieutrustning, Laboratoriemöbler Reagenser Specialiserad medicinsk utrustning Patienter Övervakning Medicinska gaser, Sjuksköterskan Samtalssystem Sänghuvudenheter Medicin apparater, apparater för kirurgiska instrument Medicinska, laboratorieprogram Nätverkslösning Sjukgymnastik Rehabilitering produkter och utrustning Läkemedel, läkemedelspreparat, kemikalier Babyvårdsprodukter Säkerhet, Larm Säkerhetssystem Kirurgisk, diagnostisk utrustning Konsumentprodukter Sterilisering, desinfektionsutrustning, material Konsumtionsvaror. Hotel Tourism Division Denna division deltar I utvecklingen och ägandet av olika hotellfastigheter och turistaktiviteter i Kuwait äger den Kuwait Continental Hotel, ett Four Star-Hotel har intressen i Inter Continental Hotels Company i Kairo. uad Alghanim Sons General Trading Contracting Company Den här avdelningen är gruppens förvaringsinstitut s olika nationella och internationella investeringar och fastigheter med inriktning på investeringar i utvecklings - och industriländer. Vidare placeras investeringar i USA, Storbritannien, Tyskland, Kuwait, UAE, Jordanien och Egypten. Denna division av Alghanim International är en tjänsteleverantör till oljeindustrin i Kuwait som innefattar att representera stora internationella företag och bildar Joint Ventures för att bjuda på stora projekt inom oljesektorn. Flera stora projekt har genomförts av denna division, som omfattar utbud, installation och idrifttagning av gasoljeledningar, katalysatortillförsel till raffinerierna och återvinning av förbrukad katalysator. Advance Energy Co WLL Advance Energy Company är en specialiserad enhet som är involverad inom oljesektorns branscher och deltar i kärnsektorerna inom oljeindustrin som oljelektronik nedströms Aktiviteter i samverkan med deras internationella al partners. Shipping Division Alghanim Group of Shipping Transport Company Den här avdelningen fungerar som ett allmänt fraktfartyg i Kuwait och representerar stora internationella rederier, tullklarering, förpackning, lokaltransporter och fraktkrona. Dörr till dörrstransport av last Är en annan specialitet i denna Company. Aviation and Airlines Division. Kuwait International Aircraft Leasing Sales Possession Company Den här divisionen ägnar sig åt flygplansleasing, försäljning och förvaltning av flygtillgångar, konsult - och kontraktsavtal och regionala marknadsföringsorgan. Denna division äger Executive Business Jets för VIP och VVIP transport. Trading Övriga Division. Gulf Industrial Technology Company Gulf Industrial Technology Co var det första offset företaget etablerat i Kuwait under Kuwait Offset program av finansministeriet inrättades som ett slutet aktieägande företag med Hughes International i USA nu Raytheon International The Company Är specia Lized i att tillhandahålla integrerat logistikstöd i Kuwait och GCC inom följande områden Drift och underhåll Civilbyggnad Kommunikation, utbildning, entreprenör Teknisk service Personalstödstjänst Offset support services. Riham General Trading Contracting Company Ett huvudkontor för generellt handelsavtal som är involverat i marknadsföringskonstruktion Utrustning och maskiner som representerar stora internationella företag. Stora handelsverksamheter i företaget är byggnadsställningar, Aluminiumpaneler för byggnadsindustrin, Pumpar för olika tillämpningar, Ramverk för tak, Rengöringssystem och Form Works. HSI International, Tyskland Ger specialiserade medicinska vård till patienter i världsklassa tyska sjukhus, åtar sig behandlingsreferenser, postoperativ och allhörig assistans för deras vistelse i Tyskland. HIS har arrangemang med framstående professorer och medicinska proffs för att tillgodose alla behov av patienter som ska behandlas. Babylon Enterprises Limi ted, republiken irak Detta är ett internationellt företag som är etablerat i Irak för stora projektarbeten i Iraks infrastrukturutveckling, inklusive stora elektro - och civila konstruktioner. Denna division har bidragit oerhört till återuppbyggnadsarbetet i Irak i Power Sector Compri Tube Clean, Australien, Tube Clean GmbH, Schweiz Compri Tube Clean Australia är en tillverkare av specialrengöringssystem inom olje - och raffinaderiindustrin för rengöring av rör och rör. Den utnyttjar en revolutionerande metod som maximerar produktivitet och lönsamhet och minimerar driftstoppen. Tube Clean GmbH är den europeiska armen För denna produkt Avia Consult GmbH, Västtyskland En europeisk enhet i koncernen är inblandad i flygledningskonsult och flygledningshantering. Bolaget äger och driver flera flygplan genom sina dotterbolag worldwide. US Department of State. Åtkomst till och restriktioner vid utländska Investment. Since King Abdullah s 1999 uppstigning till t Jordanien har vidtagit åtgärder för att uppmuntra utländska investeringar och utveckla en utåtriktad, marknadsbaserad och globalt konkurrenskraftig ekonomi. Bank-, informations - och kommunikationsteknik, läkemedel, turism och tjänstesektorer har i synnerhet upplevt viktiga reformer i De senaste åren Utländska och inhemska investeringslagar ger specifika incitament till industri, jordbruk, turism, sjukhus, transport, energi och vattenfördelning Jordanien är också unikt förvaltad geopolitiskt för att vara värd för storskaliga investeringar med inriktning på återuppbyggnaden av Irak och andra regionala marknader. Jordanien s ekonomin blev kraftigt testad 2012 Försämringen av naturgasförsörjningen från Egypten visade sig vara särskilt utmanande och tvingade elproduktionsanläggningar att använda dyrare bränslealternativ. Kostnaderna som härrör från denna energiförlust har varit cirka 4 miljarder sedan 2011. finansiering gap, Jordanien inledde i augusti på en 2 1 miljard stativ - By arrangemang SBA med Internationella valutafonden IMF. Dessutom var upplösningen av parlamentet och flera kabinetter och premiärministernas förändringar försenade nödvändiga reformer av lagstiftningen. Jordan var inte immun från de dramatiska händelserna som ägde rum i Arabregionen, och 2012 bevittnade många, även om i stort sett icke-våldsamma demonstrationer Dessa demonstrationer hanterades väl av Jordaniens säkerhetsstyrkor och landet är fortfarande stabilt. Trots svårigheterna under de senaste två åren och de utmaningar som är framåt för 2013, är de allmänna investeringsutsikterna för Jordanien fortfarande gynnsamma och i flera sektorer fördelaktiga . Jordan är i stor utsträckning öppen för utländska investeringar Jordan anslutit sig till Världshandelsorganisationens WTO i april 2000 Dessutom trädde USA: s frihandelsavtal för frihandelsavtal in i kraft i december 2001 och kom till full effekt i januari 2010 USA och Jordanien ingick ett bilateralt investeringsavtal under 2003. I 2012, USA och Jordanien kom överens om uttalanden om principer för internationella investeringar och för informations - och kommunikationstjänster och en bilateralt handlingsplan för handel och investeringar, vilka var och en syftar till att öka öppenheten, öppenheten och det offentliga och privata sektorns samarbete. De två parterna började också Diskussioner om ett avtal om tulladministration och handelsfacilitation Jordaniens regering genomgick en översyn av investeringspolitiken av OECD: s organisation för ekonomiskt samarbete och utveckling med avsikt att följa OECD: s förklaring om internationella investeringar och multinationella företag år 2013. Utkast till investeringsfrämjande lag för närvarande väntar på parlamentarisk granskning Investeringsfrämjande aktiviteter har konsoliderats under Jordan Investment Board JIB, som erbjuder en one-stop-butik för investerare som vill göra affärer i Jordanien. Lokala och utländska investeringar screenas av JIB: s incitamentskommitté. Med respekt för ägare ip och deltagande i stora ekonomiska sektorer i Jordanien finns det ingen systematisk eller juridisk diskriminering av utländsk deltagande än de begränsningar som anges nedan. Faktum är att många jordanska företag aktivt söker engagemang med utländska partner som ett sätt att öka sin konkurrenskraft och tillgång till andra internationella marknader Regeringens ansträngningar har gjort Jordaniens officiella investeringsklimat välkomnande, men vissa stora amerikanska investerare har rapporterat dolda kostnader på grund av byråkratiska byråkrati, vaga föreskrifter och motstridiga jurisdiktioner. Jordanas nuvarande investeringslagar behandlar utländska och lokala investerare lika med följande undantag. Operation av periodiska publikationer är begränsad till jordanska medborgare eller enheter som helägs av jordanianer. Förmedlare är förbjudna att helt eller delvis äga utrednings - och säkerhetstjänster, idrottsföreningar med undantag för hälsoklubbar, stenbrottstransaktioner för byggnadsändamål, tullklarering s ervices eller landtransporttjänster Skåpet kan dock godkänna utländskt ägande av projekt inom dessa sektorer på rekommendation av Investeringsfrämjande kommittén, bestående av högre tjänstemän från industriministeriet, inkomstskatteavdelningen, tullverket, den privata Sektorn och Jordaniens investeringsstyrelse För att kunna beviljas undantag måste projekten betraktas av premiärministeriet som mycket värdefullt för den nationella ekonomin och måste anställa ett stort antal jordanare. Investerare är begränsade till 50 procent ägande i ett antal företag och tjänster, inklusive tryckförlagsföretag och underhålls - och reparationstjänster för fartyg eller sjöfart. Den senaste uppdateringen av investeringsbegränsningar finns tillgänglig i FTA-bilaga 3 1 och kan hittas på. Jordans regering har under det senaste decenniet haft Engagerad i ett omfattande privatiseringsprogram Jordanens energisektor har bevittnat privatiseringen av två distributionsföretag th e Electricity Distribution Company EDCO och Irbid District Electricity Company IDECO och ett generationsbolag, Central Electricity Generation Company CEGCO Amman East Power Plant byggdes och ägs och drivs av AES Jordan PSC, ett konsortium av AES Oasis ett dotterbolag till USA baserade AES Corporation och Japan-baserade Mitsui och Company AES Jordan PSC driver anläggningen på en 25-årig byggbaserad BOO-bas. 300 miljoner anläggningsprojekt finansierades gemensamt av US Overseas Private Investment Corporation OPIC, Japans Bank of International Samarbete JBIC och Sumitomo Banking Corporation SMBC, med internationell bank för återuppbyggnad och utveckling IBRD-riskgarantier I december 2012 ingick AES Jordaniens PSC avtal om att utvidga sin nuvarande investering i Jordanien genom att bygga ytterligare 250 MW kraftverk nära sin befintliga anläggning. Projektet s Uppskattad kostnad är 350 miljoner finansierad av aktieägarna 80 miljoner, OPIC 170 miljoner och Europ Ean Bank Reconstruction and Development EBRD 100 miljoner. Jordaniens regering avslutade privatiseringsprocessen för tio år för Royal Jordanian Airlines RJ 2008 Med fullbordandet av RJs ursprungliga offentliga erbjudande utvecklades Jordaniens luftfartskommitténs roll följaktligen med en större separering mellan reglering och luftfartsförvaltning Förvaltningen av Amman s Queen Alia International Airport privatiserades fullständigt under samma period En privatförvalt byggnadstransport BOT-flygplatsexpansion pågår, med färdigställd inriktning för tidigt 2013 Projektet hoppas kunna öka kapaciteten från en ström Nivån på cirka fem miljoner till nio miljoner passagerare per år De få återstående statliga tillgångarna som inte privatiseras, inklusive Jordanien Silos and Supply, framkallar lite intresse för privat sektor Majoriteten av framtida projekt i Jordanien förväntas vara offentlig-privata partnerskap PPP snarare än ren privatisering Deals. The Executive Privatization Commi ssion har påbörjat ett antal viktiga projekt de senaste åren, bland annat inrättandet av ett medicinsk och industriellt avfallsprojekt Jordan söker också investerare för ett passagerar - och lastjärnsystem, postsystemet, nationens enda raffinaderi, storskalig vattenavsaltning, och andra projekt Under 2012 godkände Jordan en förnybar energi och energieffektivitetslag för att uppmuntra investeringar i denna viktiga sektor. Ett utkast till energilag kommer att lämnas in för lagstiftningsöversyn efter valet den 23 januari 2013 Den nya lagen lovar att öppna kolväteområdet till Lokala och utländska investerare. Den jordaiska konstitutionen inrättar rättsväsendet som en av tre separata och oberoende regeringsgrenar. Jordansvenska handelslagar skiljer inte mellan jordanska och icke-jordanska investerare. Amerikanska lagar och rättsordningar har ingen rättslig auktoritet i Jordaniens domar av amerikanska domstolar eller Andra internationella skiljedomskommittéer kan emellertid upprätthållas genom su ccessful arkivering i jordanska domstolar av en verkställighet av beslutsfattande käranden Sökanden klagar över eftersläpningar och efterföljande förseningar i rättsliga förfaranden Samma sak gäller med avseende på jordansiska lagar och beslut i USA Följande lagar och förordningar reglerar investeringar i Jordanien Companies Law, Investeringsfrämjande lag, investeringslagen och förordningen för år 2000 och reglering av icke-jordanska investeringar regulation. jordan rankas 106 av 185 länder på Världsbankens s 2013 gör affärsrapport, ner från sin ranking 2012 Jordanien rankad tionde i MENA-regionen, bakom Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Qatar, Bahrain, Oman, Tunisien, Kuwait, Marocko och Malta Sedan 2010 har Jordanien förbättrats på flera områden som är viktiga för att göra affärer. Minsta kapitalkrav för att starta ett företag har minskat från 1,410 till 1 41. Jordan har nu en enda mottagningstjänst för företagsregistrering. Cross gränshandel har underlättats genom imp avveckling av ett system för kontroll av riskbedömning för förhandsgodkända näringsidkare och minskning till 30 antalet behållare som är föremål för fysisk inspektion. Genomförandet av ny programvara som möjliggör online inlämning av tulldeklarationer och införande av röntgenskannrar för riskhanteringssystem har minskat Tullklareringstid till två dagar för exportörer och tre dagar för importörer. Omvandlings - och överföringspolicyer. Jordens liberala valutarätt ger utlänningar rätt att utföra alla avkastningar, vinster och intäkter som uppstår vid likvidation av investeringsprojekt utomlands. Icke-judiska arbetstagare är tillåtna Att överföra sina löner och ersättning utomlands. Den jordanska dinaren JD är fullständigt konvertibel för alla kommersiella och kapitaltransaktioner. Sedan 1995 har JD kopplats till amerikanska dollar till en växelkurs på ungefär JD1 till 1 41. Centralbanken i Jordanien CBJ övervakar och licensierar valutahandelar Dessa enheter är befriade från att betala provisioner på valutatransaktioner och därmed ha en konkurrensfördel över banker. Övriga valutaregler omfattar. Inga invånare får öppna bankkonton i utländsk valuta. Dessa konton är befriade från alla överföringsrelaterade provisionsavgifter som debiteras av CBJ. Köpa obegränsade mängder av utländsk valuta från sina kunder i utbyte mot JDs. Banker får sälja utländska valutor i utbyte mot JDs på en framåtriktad basis för att täcka värdet av import. Det finns inga begränsningar på mängden av utländsk valuta som invånarna kan hålla i bankkonton och det finns inget tak på det belopp som invånarna kan överföra utomlands. Banker kräver inte tidigare CBJ-godkännande för överföring av medel, inklusive investeringsrelaterade överföringar. Det finns dock strängare åtgärder för att övervaka överföringar i överensstämmelse med Jordaniens ansträngningar att avskräcka olagliga kassaflöden. Expropriation and Compensation. Jordanian law stipulat att expropriation är förbjuden om det inte anses vara av allmänt intresse Vid expropriation kräver lagen också att rätten till ersättning till investeraren i konvertibel valuta tillhandahålls rättvis ersättning. Enligt jordansk lagstiftning kan utländska investerare begära skilje från tredje part eller en internationellt erkänd lösning av tvister Jordans regering erkänner beslut som utfärdats av International Center for Settlement of Investment Disputes ICSID, varav Jordanien är ett land Ett litet antal fall mellan främst utländska investerare och den jordanska regeringen har förts inför ICSID-tribunaler Jordanien är också medlem i 1958 New York-konventionen om erkännande och verkställighet av utländska skiljedomar I fall där regeringen eller dess byråer är part i tvisten föredrar Jordan i allmänhet bosättning i lokala domstolar om en out-of-court uppgörelse inte kommer Jordanien att hålla sig till WTO: s tvistlösningsmekanismer och tvistlösningsmekanismer enligt USA-Jordanien FTA överensstämmer med WTO-åtaganden Artikel IX i Förenta staterna-Jordanien Bilaterala Investeringsfördraget BIT fastställer förfaranden för tvistlösningar mellan jordanier och amerikaner. Kommersiell kod, borgerliga lagar och företag Lagar gemensamt styr konkurs och insolvens En tillfällig konkurs lagen trädde i kraft 2002 och fortsätter att gälla Ett nytt insolvens - och konkurslagförslag väntar nu på parlamentarisk granskning. Prestandakrav och incitament. Investerings - och handelslagar i Jordanien innehåller inga handelsbegränsande investeringsåtgärder och har i allmänhet överensstämmer med WTO: s handelsrelaterade investeringsåtgärder TRIMS Investeringsincitament har form av inkomstskatt och skattepliktiga undantag som beviljas både jordanska och utländska investerare. Landet är indelat i tre utvecklingsområden Zoner A, B och C Investeringar i zon C, de minst utvecklade områdena i Jordanien, får den högsta nivån av incitament whil e i zon A får den lägsta nivån Alla jordbruks-, sjö-, transport - och järnvägsinvesteringar klassificeras som zon C, oavsett hotell - och turismrelaterade projekt längs Döda havskusten, fritids - och fritidsföreningarna och kongress - och utställningscentra mottar Zon A-beteckningar Kvalificerade industriszoner QIZs zonas enligt deras geografiska läge, om inte beviljats undantag. Klassificeringssystemet för tre zoner gäller inte naturreservat och miljöskyddsområden. Enligt gällande investeringslagar, Investeringsfrämjande lag nummer 16 1995 och efterföljande ändringar och det tillfälliga investeringsrätt nummer 68 2003, Investeringsfrämjande kommittén, som faller under Jordan Investment Board, kan erbjuda följande incitament. Undantag från tullar, allmänna moms och sociala avgifter för projekt och på kapitalvaror för projektet Om levereras inom tre år från Investment Promotion Committee s godkännande. Undantag från tullar och skatter på importerade reservdelar i samband med specifika projekt, förutsatt att deras värde inte överstiger 15 procent av värdet av de anläggningstillgångar som kräver reservdelar. Undantag från tullar och skatter på värdeökning av importerade kapitalvaror För projektet om ökningarna beror på högre fraktkostnader eller förändringar i växelkursen. Två års undantag från inkomst och sociala avgifter för industriella projekt. Fritidsbefrielser för fastighetsskatt för industriella projekt. Undantag från tullar och skatter på maskiner och utrustning Används för expansion och modernisering av ett projekt förutsatt att de resulterar i minst 25 procent ökning av produktionskapaciteten. Undantag från tullar och skatter på hotell och sjukhusmöbler om tillgången är nödvändig för modernisering och förnyelse. Undantag från inkomstskatter och sociala avgifter om löner och ersättningar till icke-judiska anställda. Undantag från tullar och skatter på varor i Transporteras till och eller exporteras från frizoner, med undantag för varor som släpps ut på hemmamarknaden. Fri överföring av kapital investerat i frizoner inklusive vinst är tillåtet. Ytterligare incitament tillhandahålls för projekt inom Industrial Estate Corporation, Development Zones Commission och Aqaba Special Economic Zone För ytterligare detaljer besök exportörer. Följande incitament får vinsten som genereras av de flesta exportintäkter är helt befriade från inkomstskatt. Undantag omfattar gödningsmedel, fosfat och potashexport, förutom export som regleras av specifika handelsprotokoll och utländska Återbetalningsplaner Enligt ett WTO-avtal är undantagen giltiga till slutet av 2015. Omkring 95 procent av de utländska insatsvaror som används vid produktion av export är befriade från tullar och alla ytterligare importavgifter på nackdel. Rätt till privat ägande och Establishment. Investment och egendomslagar tillåter inhemska och utländska entiti Es att etablera och äga företag och att delta i ersättningsverksamhet Utländska företag kan öppna regionala och filialer kontorskontor kan utföra full verksamhet, medan regionala kontor kan fungera som kontakter mellan huvudkontor och jordanska eller regionala kunder Industri - och handelsdepartementet Hanterar regeringens politik för inrättandet av regionala och filialkontor. Inget utländskt företag får importera varor utan att utse en agent som är registrerad i Jordanien. Agent kan vara ett filialkontor eller ett helägt dotterbolag till det utländska företaget. Agentens anslutning till Det utländska bolaget måste vara direkt, utan ett underagent eller mellanhand. Kommersiella agenter och intermediärlagstiftning reglerar avtalet mellan utländska företag och handelsagenter Privata utländska enheter, oavsett om de är licensierade enligt eget utländskt ägande eller som joint venture, konkurrerar på lika villkor med lokala företag. Förmedlade medborgare och företag har rätt att äga eller hyra egendom i Jordanien för inv Estment ändamål och tillåts en bostad för personligt bruk, under förutsättning att deras hemland tillåter ömsesidiga äganderättigheter för jordanierna. Beroende på fastighetsstorlek och plats, Lands - och undersökningsavdelningen, finansdepartementet eller regeringen är myndigheterna Som godkänner utländskt ägande av mark och egendom som måste utvecklas inom fem år efter det att godkännandet godkänts. Skydd av egendomsrättigheter. Interest i fastigheter som är rörliga och verkliga erkänns, verkställs och registreras genom tillförlitliga rättsliga processer och register. och skyddar förvärvet och dispositionen av egendomsrättigheter. Jordan har gått igenom flera lagar i enlighet med internationella åtaganden för skydd av immateriella rättigheter IPR-lagar som överensstämmer med handelsrelaterade aspekter av immateriella rättigheter TRIPS skyddar nu affärshemligheter, växtsorter och halvledarchip Mönster Kulturdepartementet s National Librar Y Avdelningen ansvarar för registrering av upphovsrätt och patent är registrerade hos patent - och varumärkesregistratorn vid ministeriet för industri och handel Jordanien är en undertecknare av patentsamarbetet och Madridprotokollet och ändrade därför sina patent - och varumärkeslagar i 2007 för att möjliggöra ratificering av avtalen Jordan har undertecknat Världshandelsorganisationens fördrag om både upphovsrätt och föreställningar och fonografier. Det har utvecklat uppdaterade lagar för upphovsrätt, varumärkesstandarder och tullbestämmelser för att uppfylla internationella standarder Jordansvariga företag kan att söka joint ventures och licensavtal med multinationella partners. Jordanas rekord på immateriella rättigheter har förbättrats de senaste åren men effektivare mekanismer för efterlevnad och rättsliga förfaranden behövs fortfarande Som ett resultat är regeringens rekord om skydd för immateriella rättigheter fortfarande blandat. En stor del Av videor och programvara som säljs på marknaden fortsätter s att bestå av piratkopierade varor Verkställighetsåtgärder mot ljudvideo och piratkopiering av programvara växer i frekvens och förbättras i sin inriktningsförmåga, vilket resulterar i första fängelsestraffen 2007 för piratkopiering av program i Jordanien Under det senaste årtiondet har 4296 överträdelser av Jordaniens nuvarande upphovsrätt lagen hänvisades till rättsväsendet, inklusive 427 fall under 2012. Vidare hänvisades omkring 40 varumärkesbrottsärenden till domstolen under det gångna året. Transparency of the Regulatory System. Regeringen genomför gradvis policyer för att förbättra konkurrensen och främja insynen. Dessa reformer syftar till att förändras ett befintligt system som tidigare påverkats av familjeanslutningar och företagsrelaterade band. Även om Jordaniens investeringsstyrelse JIB har arbetat för att effektivisera processen, innehåller byråkrati och ogenomskinliga förfaranden, särskilt på kommunal nivå, fortfarande problem för utländska och inhemska investerare. En ny tävling Lag som liknar antitrustlagen i USA för att modernisera konkurrensen Jon lag av 2004 förväntas bli godkänd av parlamentet 2013 Den nya lagen syftar till att stärka den lokala ekonomiska miljön och locka utländska investeringar genom att ge incitament att förbättra marknadens konkurrenskraft, skydda små och medelstora företag från restriktiva konkurrensbegränsande metoder och ge konsumenterna tillgång till högkvalitativa produkter till konkurrenskraftiga priser Konkurrensdirektoratet vid industri - och handelsdepartementet bedriver marknadsundersökning, granskar klagomål och rapporterar överträdare till rättsväsendet Regeringen fortsätter sin e-förvaltningsstrategi och lovar att utföra sina tjänster, och upphandlingsförfaranden är mer tillgängliga och transparenta. Tillämpningen hittills har varit långsam, men program för registrering av affärer, klagomål och beskattning av skatteuppgifter, befintlig och pågående lagstiftning och trafikövergrepp på nätet är nu tillgängliga. Effektiva kapitalmarknader och portföljinvesteringar. De tre Viktiga kapitalmarknadsinstitut är regulatorn, Jordan Securities Commission JSC börsen, Ammanbörsen ASE och förvaringsinstitutet för alla transaktionskontrakt, clearing och uppgörelser, värdepapperscentralens SDC. 2002 års värdepapperslagen införde lagen i enlighet med internationella bästa praxis. ASE moderniserade sin tekniska infrastruktur och ökade spridningen av information. Det lanserade Internet Trading Service 2010, vilket ger en möjlighet för investerare att delta i värdepappershandel oavsett geografisk plats. Investerare får öppna marginalkonton och engagera sig i säljande kommersiella banker hålla värdepapper för sina kunder i ett underkontoformat. Trots de senaste reformerna och de tekniska framstegen drabbas ASE av intermittenta likviditetsproblem och minskad handelsaktivitet. Börsen är fortsatt benägen för spekulativa rörelser. ASE: s marknadsvärde har vuxit och krympt snabbt och Upprepade gånger sedan 2003 ASE-prisindexet minskar Ased av 1 9 från 1995 poäng 2011 till 1958 i slutet av 2012 Handelsvolymen minskade också avsevärt och minskade 41 1 till 2 4 miljarder aktier Antalet börsnoterade företag sjönk till 243 företag i slutet av 2012 jämfört med 247 i slutet av 2011 Marknadsvärdet på börsnoterade aktier i ASE uppgick till 27 miljarder, vilket motsvarar 93 5 av BNP. Key ASE Market Indicators. Source Securities Depository Center per den 31 december 2012. Centralbanken i Jordan CBJ genomför regelbundna statsgäldauktioner av olika löptider på finansministeriets vägnar. Treasuryauktioner sker traditionellt varje månad eller varje vecka beroende på löptid. Regeringen utfärdar utvecklingsobligationer som nödvändiga statsobligationer över 5,9 miljarder kronor och statsskuldväxlar på över 1 67 miljarder in the local market in 2012.Foreign investors are allowed to participate in auctions and to purchase government securities through banks Jordan issued its first and only bonds on international markets in 2010 with the fully subscribed offering of 750 million in five-year bonds The bonds were sold to approximately 220 international investors and carried a fixed annual interest rate of 3 875 percent, payable every six months. In August 2012, the International Monetary Fund IMF approved a 2 1 billion Stand-By Arrangement SBA to assist Jordan in addressing fiscal and external challenges and foster growth The first tranche of 380 million was transferred by the IMF to the Central Bank in August As part of this effort, the authorities removed subsidies on fuel derivatives in November 2012 and plan to continue with this policy for electricity and water prices in 2013.Similarly, in September, the government of Jordan hired Citigroup, HSBC and JP Morgan for a forthcoming dollar Eurobond issuance scheduled for the first half of 2013 The Jordanian parliament also approved the legal framework for issuing sukuk, or Islamic bonds. The corporate bond market remains underdevelope d and continues to be overshadowed by traditional direct lending, primarily due to the absence of proper mechanisms for corporate debt creation A few banks, however, are introducing new products and facilitating corporate bond issuances Government guaranteed corporate bonds and bills in the amount of 489 million were issued in 2012 mainly to fund activities related to the National Electric Power Company and the Housing and Urban Development Corporation. Due to strict regulations on lending, particularly mortgage lending, and limited integration with global financial markets, Jordanian banks were reasonably resilient to international shocks The banking sector s indicators remain strong banks continue to be profitable and well-capitalized, and deposits are still the major funding base Liquidity ratios and provisioning remain high Non-Performing Loan ratios increased modestly over the past few years The CBJ in December 2010 directed Jordanian banks to maintain a minimum JD100 million in ca pital and raised the requirement for foreign banks to JD50 million Jordan does not distinguish between investment banks and commercial banks Jordan has 27 banks in total, including commercial banks, Islamic banks, and foreign bank branches. Banks in Jordan offer loans, discounted bills, and overdraft facilities The CBJ permits banks to extend loans and credit facilities in foreign currency but only for exporting purposes In such cases, it requires debt repayment to be in the same foreign currency A number of banks have offshore mutual funds to avoid Jordanian taxes. The Banking Law protects depositors interests, diminishes money market risk, guards against the concentration of lending, and includes articles on electronic banking practices and money laundering The Credit Information Law was passed as a temporary law in 2010 to lay the groundwork for the eventual establishment of a Credit Bureau to be supervised by the Central Bank of Jordan. The CBJ set up an independent Deposit Insurance Corporation DIC in 2000 that traditionally has insured deposits of up to JD10,000 14,000 DIC currently insures deposits up to JD50,000 approximately 71,000 and is expected to maintain the guarantee through the end of 2013 at a minimum The DIC also acts as the liquidator of banks as directed by the CBJ The CBJ established a credit bureau for bounced checks in 2001 which requires banks to report the names of account holders with bounced checks Following the report of one bounced check, the CBJ circulates the names of the account holders to all banks with recommendations to carefully evaluate the account holders access to banking services. In 2010, Jordan amended its existing Anti-Money Laundering Law to comply with Middle East North Africa Financial Action Task Force MENAFATF standards Among other things, the 2010 amendments extended the range of predicate offenses to include certain crimes that would otherwise qualify as misdemeanors, whether those offenses are committed in Jordan or abr oad The amendments also created a legal framework to address terrorist financing As such, the law was renamed the Anti-Money Laundering and Combating the Financing of Terrorism AML CFT Law, and the existing financial intelligence unit renamed the AML CFT Unit The CBJ as well as other financial sector regulators are implementing the AML CFT Law further through the issuance of circulars and other regulations under their own authority. In a highly publicized November 2012 case, Mohammed al-Dahabi, a former head of Jordan s General Intelligence Directorate from 2005 to 2008, was convicted of embezzlement of public funds, money laundering, and abuse of public office The courts handed him a maximum prison sentence of 13 years The courts also fined him nearly 30 million and ordered the return of 34 million of embezzled funds Al-Dhabi s lawyers have appealed the conviction to the Court of Appeal. There are a number of internationally recognized accounting and auditing firms in Jordan The governm ent s accounting and auditing regulations are consistent with international standards and are internationally recognizedpetition from State-Owned Enterprises SOEs. A number of SOEs exist in Jordan, such as the National Electrical Power Company NEPCO , the National Food Security Company, and the Yarmouk Water Company These companies exercise delegated governmental powers and operate in fields that are not yet open for investment, such as managing the transmission and distribution of electrical power The government supports these companies as necessary As an example, the government issued and guaranteed corporate bonds for NEPCO in 2011 to ensure continuous power supply for the country. SOEs compete under largely equal terms with private enterprises with respect to access to markets, credit, and other business operations The laws do not provide preferential treatment to SOEs and they are held accountable by their Board of Directors, typically chaired by the sector-relevant Minister and the Audit Bureau. Corporate Social Responsibility. There is general awareness of corporate social responsibility CSR among both manufacturers and consumers in Jordan, with many local and multinational companies voluntarily developing and adopting CSR programs. The threat of terrorism remains high in Jordan Transnational terrorist groups, as well as less sophisticated local elements, have the capability to plan and implement attacks in Jordan and have carried out a number of atrocities over the last ten years The Jordanian security forces, however, have demonstrated high levels of professionalism in maintaining public security, containing numerous demonstrations, and preventing terrorist attacks Jordan has not been immune from the tumult of region wide Arab Spring protests, and the potential for politically motivated violence remains Visitors should consult current State Department public announcements at before traveling to Jordan. Jordanian law defines corruption as any act that violates off icial duties, all acts related to favoritism and nepotism that could deprive others from their legitimate rights, economic crimes, and misuse of power The use of family, business and other personal connections to advance personal business interests is endemic and regarded by many Jordanians as simply part of the culture and part of doing business In 2006, Parliament approved a Financial Disclosure Law which officially required public office holders and specified government officials to declare their assets Parliament also enacted an Anti-Corruption Law in 2006 that created a commission to investigate allegations of corruption Currently, the commission has referred a number of high profile corruption cases to the judiciary for investigation In Transparency International s 2012 Corruption Perceptions Index, Jordan ranked 58 Th out of 174 countries, placing it ahead of several European Union member states like the Greece, Italy, Romania, Slovakia, and others. Bilateral Investment Agreement s. The U S Congress enacted the Qualifying Industrial Zone QIZ initiative in 1996 to support the Middle East peace process Goods produced in the 13 designated QIZs in Jordan can be imported into the United States tariff and quota free under the agreement if 35 percent of the product s content comes from the QIZ, Israel, and the West Bank Gaza Of that 35 percent, a minimum 11 7 percent of value must be added in the QIZ, eight percent in Israel, and 15 3 percent in a Jordanian QIZ, Israel, or the West Bank Gaza The QIZs have attracted over 1 billion dollars in capital investments, generated around 8 billion dollars in exports to the U S between 2006 and 2012, and currently employ more than 40,000 workers about one-quarter of whom are Jordanians The bulk of QIZ exports continue to be garments. The U S - Jordan FTA, which entered into force in 2001 and came into full effect in January 2010, does not supersede or eliminate the QIZ initiative Nevertheless, exports under QIZ requirements conside rably shrank as exporters took advantage of the FTA s broader mandate FTA rules of origin simply require 35 percent Jordanian content without other restrictions A Bilateral Investment Treaty between Jordan and the United States entered into force in 2003 The agreement provides reciprocal protection of Jordanian and U S individual and corporate investments. While the U S remains one of Jordan s top trading partners, Jordan maintains an active trade relationship with neighboring countries and has been actively pursuing enhanced trade arrangements globally Jordan is a member of the Greater Arab Free Trade Area GAFTA , which has been in force since 1998 The GAFTA reached full trade liberalization of goods in 2005 through full exemption of customs duties and charges for all 17 Arab member states, with the exception of gradual reductions for Sudan and Yemen Jordan has also signed trade preference agreements and bilateral free trade agreements with various Arab neighbors, including Egypt, Syri a, Morocco, Tunisia, the UAE, Algeria, Lebanon, the Palestinian Authority, Kuwait, Sudan, and Bahrain. An economic association agreement between Jordan and the European Union EU entered into force in 2002 to establish free trade over a twelve-year period This agreement calls for the free movement of capital as well as cooperation on development and political issues Jordan also signed a Free Trade Area Agreement in 2001 with the European Free Trade Association EFTA states Iceland, Liechtenstein, Norway and Switzerland this agreement seeks complete trade liberalization by 2014.Jordan signed a Free Trade Agreement with Singapore in 2004 In addition to enhancing bilateral trade ties, the agreement aimed to create new export opportunities for Jordanian products worldwide through the possibility of diagonal accumulation of origin with countries that have concluded free trade agreements with both Jordan and Singapore That same year Jordan completed the Agadir trade agreement with Egypt, Moroc co, and Tunisia, and upgraded its trade agreement with Israel to take advantage of accumulation of content provisions in the European Union s Pan Euro-Mediterranean trade rules of origin Jordan signed a Free Trade Agreement with Canada in 2009 which came into effect in October 2012 The FTA with Canada eliminates all non-agricultural tariffs and most agricultural tariffs A similar agreement with Turkey was also signed in November 2009 and entered into effect on March 1, 2011 Jordan has also signed with Iraq a number of Memoranda of Understanding for bilateral cooperation in various sectors such as education, health, energy, transportation and trade The two countries have established a special free zone area at the Iraqi border to serve as a hub for industry and trade between the two countries. OPIC and Other Investment Insurance Programs. Investments in Jordan are eligible for Overseas Private Investment Corporation OPIC insurance and private financing All eligible projects require a mini mum of 25 percent U S equity Over the past four years, OPIC backed significant investments in Jordanian private equity ventures and in mortgage financing In December 2012, OPIC announced the financing of a 170 million, 240-megawatt electrical power plant construction project in Jordan In 2011, OPIC signed a 250 million loan guarantee program to support small - and medium-sized enterprises SMEs in Jordan OPIC previously extended a 250 million loan to support the 1 billion Disi water project to bring water to Amman from the Disi aquifer in the south. Jordan is a member of the Multilateral Investment Guarantee Agency MIGA , a World Bank agency which guarantees investment against non-commercial risks such as civil war, nationalization, and policy changes The program covers investments in Jordan irrespective of the investor s nationality in addition to Jordanian investments abroad. The population growth rate is about 2 2 percent a year, according to a 2011 Jordan Department of Statistics 2011 estimate The 2012 population is estimated by the Department of Statistics at 6 39 million Nearly 68 percent of the population is estimated to be under the age of 30 Literacy rates are approximately 96 4 percent for men and 90 1 percent for women Jordan has a generally well-educated, labor force of about 1 8 million According to the Department of Statistics, official unemployment in 2012 averaged 12 15 percent, an improvement from the 12 88 percent 2011 average. Of the 1 8 million people in the labor force, roughly 322,000 are registered foreign workers However, unofficial indicators speculate that unregistered foreign workers are nearly double this number With the exception of the approximately 31,000 who work in the QIZs as textile workers, most foreign workers are employed in construction agriculture, and domestic service The Ministry of Labor regulates foreign worker licensing, licensing fees, prohibited sectors, and employer liability Along with the Ministry of Interior, the Ministr y of Labor is responsible for approving the hiring of professional foreign workers by private businesses Non-citizens are legally permitted to join unions, but do not enjoy the privilege of forming unions themselves or holding leadership positions in existing unions. Labor unions serve primarily as intermediaries between workers and the Ministry of Labor and may engage in collective bargaining on behalf of workers There are 17 recognized unions in Jordan, and they are all members of the General Federation of Jordanian Trade Unions Estimates put union membership at less than 10 percent of the labor force Additionally, there are 40 professional associations active in Jordan, including many that have mandatory membership According to official figures, about 30 percent of the total labor force, including government workers, belongs to either a union or a professional association The law does not require employers to include retirement plans in employment packages However, if the employer ag reed to provide retirement benefits when the worker was contracted, the employer must fulfill that commitment. The government has been reforming and strengthening its legal framework and labor inspections since 2006 It amended its labor law in 2008 to expand coverage to domestic workers, formalize a tripartite Labor Affairs Committee, increase fines for violations of the labor law, and include sexual harassment provisions Over the past few years, the Ministry expanded efforts to investigate allegations of child labor and to monitor hazardous working conditions in the country In the past, Ministry of Labor inspections identified problems at some QIZ factories related to delayed payment of wages, length of overtime, and physical abuse of workers The Better Work Jordan program was launched in 2008 as a five-year joint project between the Ministry of Labor, the International Labor Organization ILO , and the International Finance Corporation to improve garment sector labor standards and cond itions and raise compliance levels through public reporting and technical assistance The Ministry of Labor made the program mandatory for all factories and subcontracting factories exporting to the U S or Israel as of December 2010.Foreign Trade Zones Free Trade Zones. As part of Jordan s efforts to foster economic development and enhance its investment climate, the government has created geographically demarcated industrial estates, free zones, and special economic zones. The semi-governmental Jordan Industrial Estates Corporation JIEC currently owns six public industrial estates in Irbid, Karak, Aqaba, Amman, Ma an and Muwaqar There are also several privately-run industrial parks in Jordan, including al-Mushatta, al-Tajamouat, al-Dulayl, Cyber City, al-Qastal, Jordan Gateway, and al-Hallabat These estates provide basic infrastructure networks for a wide variety of manufacturing activities, reducing the cost of utilities and providing cost-effective land and factory buildings Investors in the estates also receive various exemptions, including a two-year exemption on income and social services taxes, total exemptions from building and land taxes, and exemptions or reductions on most municipalities fees. Jordan also has public free zones in Zarqa, Sahab, Karak, Karama, and Queen Alia Airport that are run by the publicly-owned Free Zone Corporation FZC Over 30 private free zones have also been designated and are administered by private companies under the FZC s supervision The free zones are outside of the jurisdiction of Jordan Customs, and provide a duty - and tax-free environment for the storage of goods transiting Jordan. Both Jordanian and foreign investors are permitted to invest with few restrictions in trade, services, and industrial projects in free zones Industrial projects must be related to one of the following industries. New industries that depend on advanced technology. Industries that require locally available raw material and or locally manufactured parts. In dustries that complement domestic industries. Industries that enhance labor skills and promote technical know-how. Industries that provide consumer goods and that contribute to reducing market dependency on imported goods. The following incentives are granted to investors in the designated free zones. The Development Zones Commission DZC is the independent governmental body responsible for creating, regulating, and monitoring Jordan s five development zones DZC s mission is to increase foreign direct investment FDI through the enhancement of the investment environments inside the Development Zones The DZC Board of Commissioners and an administrative team supervise and centrally approve investment-related matters The DZC can expedite the provision of government services and provide a number of investment incentives and tax and customs exemptions The five DZC development areas are the King Hussein Bin Talal Development Area KHBTDA in Mafraq, the Ma an Development Area, the Irbid Development Area IDA , the Dead Sea Development Zone, and the Jabal Ajloun Development Zone. The Aqaba Special Economic Zone ASEZ is an independent economic zone not governed by the DZC It offers special tax exemptions, a flat five percent income tax, and facilitates customs handling at Aqaba Port In recent years ASEZ has attracted projects mainly in hotel and property development valued at over 8 billion. Foreign Direct Investment Statistics. Jordan does not maintain official detailed statistics of FDI but aggregate inflows tracked by the Central Bank of Jordan give an indication of the overall volume The Jordan Investment Board approved 489 projects worth about 2 26 billion in 2012, reflecting a 58 increase over 2011 figures About 1 79 billion of that investment went to the industrial sector for 218 different projects Foreign investment represented 51 percent of all JIB-approved investments in 2012.Foreign Direct Investmentmenced in the year 2000, Carevel Medical Systems Pvt Ltd is one of the promi nent Manufacturer and Exporter, Supplier of Medical Equipment, Hospital Equipment The assortment of products we offer to our clients include ICU Beds, Fowler Beds, Hospital Ward Trolleys, Wheel Chairs, Obstetrics Labor Tables, Examination Tables, Instrument Trolleys, Dressing Trolleys, Bedside Lockers, IV Stands, Baby Cradles, Wash Basin Stands, Crash Carts, Kick Buckets, X Ray View Box, Instrument Cabinets, Side Screens, Operating Lights, Infant Warmers, etc All are widely appreciated and accepted in reputed hospitals and medical centers for unique features like easily adjustable, stain resistance, smart design, durability and customized usability In a very small span of time we have been able to touch great heights owing to sincere and hard efforts made by management, staff and skilled workers of the company. Showroom Products.
No comments:
Post a Comment